stormvogel


M.S. Stormvogel

De Stormvogel is het wachtschip van de HWS - Baron van Pallandtgroep. De ligplaats van het schip is het Zeeverkennerseiland Kagerplassen (Boterhuiseiland) bij Leiden.

 

 

De Stormvogel is een voormalig stalen motorvrachtschip van het type “Katwijker”, gebouwd in 1925 bij N.V. Scheepsbouw en reparatiewerf “De Hoop” v/h Gebr. Boot in Leiden. Het schip heeft nog steeds de oorspronkelijke een cilinder Bronsmotor (nummer 2220) van 25 paardenkracht. Het schip is op de cilinder van de motor gemerkt 400B Leid 1927.

 

 

De Stormvogel heeft de volgende afmetingen (gegevens meetbrief):
• lengte: 24.15 meter
• breedte: 4.37 meter
• holte: 1.10 meter
• tonnage: 79 ton

 

 

In het ruim van het schip zijn 18 ligplaatsen. Het schip heeft verder een eigen WC, watervoorziening, kombuis en een slaapplaats voor leiding in het achteronder.
Onder bepaalde voorwaarden kan de Stormvogel ter beschikking gesteld worden aan de derden.

 

 

GESCHIEDENIS VAN HET M.S. STORMVOGEL

Op 24 februari 1925 bestelt G. Plug uit Noordwijk bij N.V. Scheepsbouw & Reparatiewerf “De Hoop” v/h Gebr. Boot in Leiden een nieuw te bouwen stalen motorschip onder bouwnummer 1208. De aanneemsom voor dit binnenvaartschip bedraagt fl 17.500. Volgens de bouwspecificatie moet de aflevering van het schip, met de naam Noordwijk-Rotterdam, in augustus 1925 plaatsvinden. De uiteindelijke bouwkosten bedragen uiteindelijk fl. 14.250., waaronder fl 4488,- voor de 25 PK Bronsmotor.

 

 

Hoewel onderzoek nog moet plaats vinden staat het vrijwel vast dat Plug het schip later verkoopt aan H.D. Vrolijk in Scheveningen. Vrolijk vernoemt het schip naar zijn zoon Maarten (de latere commissaris der Koningin van Zuid-Holland).

 

 

In 1965 wordt het schip verkocht aan de Baron van Pallandtgroep voor fl 5.000. Het schip is bedoeld als drijvende botenloods voor de drie lelievletten en krijgt een ligplaats aan de (dan nog niet gedempte) Haringkade voor het groepshuis. Het schip is in originele staat, maar is vol geladen met oude ijskasten en zit onder de roest.

 

 

Eerst is nog niet eens bekend dat er een dieselmotor in zit. Na het zomerkamp van 1965 wordt het schip naar Scheveningen gevaren. De groep begin dan onder leiding van schipper Martin Eisma en zijn broer Lo (‘de stuurman met gouden handen’) met de verbouwing. Eerst start men met de verbouwing van het dek boven de kombuis en boven het achteronder.

 

 

Op 10 juni 1967 wordt op het Boterhuiseiland door Philip baron van Pallandt de Stormvogel, naar de voormalige Stormvogelgroep, gedoopt. De werkzaamheden aan het schip gaan daarna in een hoog tempo door: in het ruim krijgt de groep van de ouders 20 kooien, nu hangen ze boven elkaar, toen naast elkaar. Daarna begint de bouw van een stuurhuis bij de B.A.M. in de Binkhorst. Er lassen ze een stalen onderstuk. Van oude schoolbanken wordt het bovenste deel getimmerd. De ramen in het stuurhuis zijn oude HTM- tramramen. In 1972 begint het verhogen van het oude dek en worden de oude lossen luiken vervangen. Tegen de onderkant van het plafond komt spaanplaat om condenswater tegen te gaan. Pas in 1978 worden in Amsterdam de laatste twee lossen luiken vervangen door het vaste dek te verlengen.

 

 

Sinds 1998 is de groep begonnen met de renovatie van de Stormvogel om het schip geheel te laten voldoen aan de veiligheidseisen van de Scheepvaartinspectie en Scouting Nederland.



Menu